Dne 1. července 2008 nabude účinnosti nová vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb
(dále jen "vyhláška"). Tento předpis stanoví
jednotné technické podmínky požární ochrany pro navrhování, výstavbu a užívání staveb. Vyhláška je zpracována na základě nejnovějších tuzemských
a zahraničních poznatků v oblasti požární ochrany staveb. Ustanovení tohoto předpisu také reagují na vstup ČR do Evropské unie a harmonizují
požadavky požární bezpečnosti na stavební výrobky s evropskými předpisy.
"Vyhláška, která byla zevrubně diskutována v odborné veřejnosti a prošla důkladným připomínkovým řízením v České republice i v rámci celé
Evropské unie, systémově řeší zásadní technické otázky požární ochrany a požární bezpečnosti staveb," vysvětluje ředitel odboru prevence
Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR plk. Ing. Rudolf Kaiser.
Vyhláška ke stažení zde.
Rychlé odkazy:
Jakých staveb se vyhláška týká
Vyhláška stanoví požadavky pro navrhování a provádění nových staveb, tedy těch objektů, o kterých stavební úřad
pravomocně rozhodne v územním řízení, udělí jim územní souhlas anebo k projektové dokumentaci získají souhlasné stanovisko orgánu státního
požárního dozoru po nabytí účinnosti této vyhlášky, tedy po 1. červenci 2008.
Pouze v § 30 vyhlášky jsou stanoveny podmínky pro užívání stavby,
které se vztahují také na stávající stavby. Tyto stavby schválené ještě před 1.7.2008 musí tyto podmínky v § 30 splnit do 6 měsíců od nabytí
účinnosti vyhlášky (tedy do 1.1.2009).
Proč byla vyhláška vydána
Účelem vyhlášky je především celkové zlepšení úrovně ochrany občanů České republiky před požáry. Toto zvýšení standardu požární ochrany
staveb by mělo přinést snížení vysokého počtu usmrcených a zraněných při požárech v objektech určených pro bydlení. Při požárech v domácnostech
každoročně zemřou desítky lidí a další stovky jsou zraněny, nemluvě o majetkových škodách ve dosahujících stamilionů korun (statistické údaje níže).
Vyhláška je velmi důležitá pro projektanty, stavebníky a také firmy a občany, protože stanoví jednotné technické podmínky požární ochrany pro
navrhování, výstavbu a užívání staveb.
Vyhláška také harmonizuje požadavky požární bezpečnosti na stavební výrobky s evropskými předpisy.
Co vyhláška mění
Vyhláška přináší vyšší požadavky na vybavení nových rodinných domů a staveb určených pro bydlení
zařízením autonomní detekce a
signalizace (obecně "hlásičem požáru") a také přenosnými hasicími přístroji.
"Požáry v domácnostech mají vůbec nejtragičtější následky. Hasiči denně v průměru vyjíždějí k sedmi požárům v domácnostech, denně je při nich
zraněn alespoň jeden člověk a přinejmenším jedna osoba týdně přitom přijde o život, nemluvě o stamilionových majetkových škodách, které požáry v
domácnostech každoročně způsobí. Tato vyhláška občanům garantuje větší bezpečnost bydlení z hlediska požární ochrany. Např. včasné zjištění
požáru je dle našich zkušeností rozhodující pro záchranu životů, zdraví a majetku. Věříme a zahraniční zkušenosti nás v tom utvrzují, že povinnost
vybavit objekty určené pro bydlení hlásiči požáru a rodinné domy přenosnými hasicími přístroji povede ke snížení vysokého počtu usmrcených
a zraněných při požárech." říká ředitel odboru prevence Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR plk. Ing. Rudolf Kaiser.
"Domácnosti jsou dnes přeplněny hořlavými materiály, a pokud zde dojde ke vzniku požáru, tak je velká
pravděpodobnost, že škody budou vyšší a roste i riziko zranění či dokonce úmrtí. Pokud jsou domácnosti vybaveny prostředky rychlé detekce
vznikajícího požáru a pokud mají k dispozici funkční přenosné hasicí přístroje, významně to omezuje riziko úmrtí či
zranění při případném požáru a je mnohem vyšší šance uchránit majetek před zničením. Lidé jsou hlásiči včas na nebezpečí upozornění a mají šanci
situaci zachránit - požár v zárodku zlikvidovat či alespoň zachránit svůj život." doplňuje plk. Ing. Rudolf Kaiser.
1. Hlásiče požáru do objektů určených pro bydlení
Podle vyhlášky musí být zařízením autonomní detekce a signalizace (tedy "hlásiči požáru")
vybaveny všechny nově postavené rodinné domy, byty, stavby ubytovacích zařízení staveniště, dále i ubytovací zařízení nebo stavby zdravotnických
zařízení a sociální péče u kterých na základě technických norem nevzniká požadavek na vybavení elektrickou požární signalizaci (EPS).
Povinnost vybavit si objekt "hlásiči požáru" se vztahuje jen na nové stavby, tedy na ty objekty, o kterých stavební úřad pravomocně rozhodne
v územním řízení, udělí jim územní souhlas anebo k projektové dokumentaci získají souhlasné stanovisko orgánu státního požárního dozoru po nabytí účinnosti
této vyhlášky, tedy po 1. červenci 2008. Objekty schválené před 1. červencem 2008 budou muset být vybaveny "hlásiči požáru" pouze tehdy, pokud stavba
či její část projde v budoucnu rozsáhlejší stavební úpravou (§ 31).
Jaké stavby a kde přesně musí být vybaveny hlásiči požáru
Podle vyhlášky musí být vybaveny zařízením autonomní detekce a signalizace ("hlásičem požáru") tyto nově navržené stavby:
Rodinný dům: "Hlásič požáru" musí být umístěn v části vedoucí k východu z bytu v rodinném domě, u
mezonetových bytů a rodinných domů s více byty by to mělo být v nejvyšším místě společné chodby nebo prostoru. Jedná-li se o byt
v rodinném domě s podlahovou plochou větší než 150 m2, musí být "hlásič požáru" umístěn také v jiné vhodné části bytu.
V bytovém domě každý byt: "Hlásič požáru" musí být umístěn v části bytu vedoucí směrem do únikové cesty. Jedná-li se o
byt s podlahovou plochou větší než 150 m2 a v mezonetových bytech, musí být umístěn další "hlásič požáru" v jiné vhodné části bytu.
Stavba ubytovacího zařízení, u které nevzniká požadavek na vybavení elektrickou požární signalizací: "Hlásič požáru" musí být umístěn v každém
pokoji pro hosty, společných prostorech a v části vedoucí k východu z domu, pokud se nejedná o chráněnou únikovou cestu.
Stavba sociální péče, na kterou se nevztahuje požadavek na zajištění elektrickou požární signalizací: "Hlásič požáru" musí být umístěn v každé
ubytovací jednotce a v části vedoucí k východu z domu, pokud se nejedná o chráněnou únikovou cestu.
Stavba ubytovacího zařízení staveniště: "Hlásič požáru" musí být
umístěn v každém pokoji určeném pro ubytování osob a v části vedoucí k
východu z ubytovacího zařízení staveniště.
Ve vyspělých státech je "hlásič požáru" na rozdíl od ČR
naprosto běžným vybavením domácnosti - např. v Dánsku požárním hlásičem
vybaveno 75 % všech domácností, ve Finsku je to dokonce 98 % domácností, v
Norsku 97 %, ve Švédsko 68 %, a ve Velké Británii je podle odhadů
požárními hlásiči vybaveno 75-80 % nemovitostí. Povinnost vybavit si
domácnost požárními hlásiči existuje hned v několika členských zemích EU.
Autonomní "hlásiče požáru" představují vyzkoušený, efektivní, na údržbu
nenáročný a finančně dostupný (cena v řádech stovek
korun) prostředek požární prevence, který zajišťuje včasné zjištění požáru
v kteroukoliv denní či noční hodinu. "Hlásič požáru" tím výrazně zvyšuje
šance na přežití a chrání majetek v domácnosti před ničivým požárem.
Seznam prodejců autonomních hlásičů požárů
2. Přenosné hasicí přístroje do nových rodinných domů
Vyhláška přináší také změny v oblasti vybavenosti
objektů přenosnými hasicími přístroji.
Všechny nově postavené rodinné domy (tedy ty, o kterých stavební
úřad pravomocně rozhodne v územním řízení nebo jim udělí územní souhlas po
nabytí účinnosti této vyhlášky, tedy po 1. červenci 2008) budou muset
být vybaveny přenosným hasicím přístrojem s minimální
hasicí schopností 34 A (údaj o hasicí schopnosti musí být uveden na
štítku každého prodávaného přenosného hasicího přístroje). Upozorňujeme,
že vyhláška sice pro rodinné domy stanoví přenosný hasicí přístroj na
požáry typu A (požáry pevných látek), ale na trhu existují také přenosné
hasicí přístroje splňující povinné minimum, které mají universální hasicí
náplň určenou nejen pro požáry pevných látek, ale i požáry kapalin (typ B)
a plynů (typ C).
Navíc je třeba si uvědomit, že občané si nemusí pořizovat přenosný hasicí
přístroj přesně s označením 34 A. Namísto jednoho
se mohou vybavit i dvěma nebo více přenosnými hasicími přístroji s menší
hasicí schopností, ovšem součet jejich hasicích schopností pro požáry typu
A musí dosáhnout alespoň stanovené minimum 34.
Kromě rodinného domu vyhláška rovněž v příloze č. 4 s ohledem na
jejich hasicí schopnosti přesně stanoví počet, druhy a umístění přenosných
hasicích přístrojů v nových bytových domech, ubytovacích zařízeních,
garážích a prodejních stáncích. Zde však je třeba zdůraznit, že již
podle současných předpisů musí být např. společné prostory v bytových
domech nebo garáže vybaveny přenosnými hasicími přístroji - vyhláška v
této oblasti přináší pouze zpřesnění.
3. Podmínky užívání stavby platí od 1.1.2009 i pro stávající stavby
Vyhláška kromě navrhování a provádění staveb také stanoví
v
§ 30 podmínky bezpečného užívání stavby z hlediska požární ochrany. Tyto
podmínky se netýkají jen objektů nově postavených, ale na rozdíl od
ostatních částí vyhlášky musí být do 6 měsíců od nabytí účinnosti dané
vyhlášky - tedy k 1.1. 2009 - splněny i u stávajících staveb.
Stávající
stavby budou muset od 1.1.2009 splňovat mj. následující:
V prostoru
chráněné únikové cesty nesmí množství hořlavých látek (hořlavých předmětů)
překročit přesně stanovený rozsah (viz příloha 6). Vyhláška ve své
příloze č. 6 podrobně stanoví požadavky pro zajištění požární bezpečnosti
na chráněných únikových cestách (Upozorňujeme, že pojem chráněné únikové
cesty nelze paušálně vztahovat na veškeré únikové cesty - to, zda úniková
cesta je nebo není chráněná a zda se tedy na ní vztahují či nevztahují
následující požadavky, je stanoveno v projektové dokumentaci stavby). V
této vyhlášce se tak vůbec poprvé vymezuje, jaké množství hořlavých látek
ještě lze na chráněných únikových cestách umístit, aniž by byla ohrožena
bezpečná evakuace lidí při případném požáru a byla zachována ještě
přijatelná míra požární bezpečnosti. Dosavadní předpisy totiž zakazovaly
umísťovat na chráněné únikové cesty jakékoliv hořlavé látky. V praxi však
tato ustanovení byla jen obtížně realizovatelná, proto se v této vyhlášce
přesně specifikuje množství a umístění hořlavých předmětů na chráněných
únikových cestách.
V příloze č. 6 vyhláška také stanoví požadavky v
oblasti úpravy interiéru a shromažďovacího prostoru a stanoví rovněž
požadavky přístupu k nástěnným hydrantům a hasicím přístrojům.
Vyhláška
také přesně stanoví bezpečné vzdálenosti různých spotřebičů od hořlavých
hmot (příloha 8). Tuto užitečnou pomůcku mohou občané využít tehdy, pokud
není bezpečná vzdálenost stanovena návodem výrobce, popř. tento návod není
k dispozici.
Vyhláška se netýká jen "hlásičů požáru" nebo přenosných hasicích
přístrojů, ale komplexně řeší podmínky požární ochrany při navrhování,
výstavbě a užívání jednotlivých druhů staveb, včetně např. podmínek pro
hašení požárů a záchranné práce, evakuace apod. Vyhláška č. 23/2008 Sb.
nenahrazuje stávající právní předpisy týkající se požární ochrany staveb.
I nadále zůstává v platnosti zákon č. 133/1985 Sb. o požární ochraně,
vyhláška č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, stejně jako další předpisy
upravující tuto problematiku.
"Vyhláška určuje pouze povinné minimum,
záleží pak na občanech, jak velký bezpečnostní komfort si zajistí. Každý
by si měl uvědomit, že investovat do zabezpečení své domácnosti z hlediska
požární ochrany se zcela jistě vyplatí. Chráníte si tak nejen svůj život a
zdraví, ale i majetek, případný požár totiž dokáže snadno způsobit mnohem
větší škody než jsou stokorunové investice do přenosného hasicího
přístroje nebo hlásiče požáru. Je skutečně jen málo horších věcí, než když
vaše domácnost vyhoří. Nepřijdete totiž jen o nábytek nebo oblečení, ale
kouř a oheň nenávratně zničí také vaše osobní věci nebo doklady"
zdůrazňuje plk. Ing. Rudolf Kaiser.
Ministerstvo vnitra - generální ředitelství Hasičského záchranného sboru
ČR hodlá veřejnost podrobně informovat o všech změnách, které daná
vyhláška přináší. V současnosti se připravuje komentované znění vyhlášky,
podrobné informace budou postupně zveřejňovány na internetových stránkách
(zde), ve
sdělovacích prostředcích apod.
Statistika požárů v domácnostech
V posledních pěti letech při požárech v domácnosti
přišlo o život 351 osob (51,6 % ze všech usmrcených při požárech) a
dalších 473 bylo zraněno (44,2 % ze všech zraněných při požárech).
Ze statistiky požárů v domácnostech za posledních 5 let také vyplývá, že
hasiči likvidují každý den v průměru sedm požárů v domácnosti, denně je
při nich zraněn alespoň jeden člověk a smrt člověka si požáry v
domácnostech vyžádají průměrně jednou za pět dní. Požáry v domácnostech za
posledních pět let způsobily škody v astronomické výši 1,4 miliardy korun,
lidé tak denně v průměru přichází o majetek v hodnotě 777.000,-
korun.
Rok |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
03-07 |
Počet požárů |
2.963 |
2.616 |
2.614 |
2.631 |
2.652 |
13.476 |
Usmrceno osob |
66 |
74 |
74 |
79 |
58 |
351 |
Zraněno |
447 |
420 |
424 |
398 |
473 |
2.162 |
Způsobené škody (v tis. Kč) |
222.691 |
256.732 |
279.495 |
323.242 |
335.755 |
1.417.915 |