|
Publikováno: 27. 6. 2005
|
POŽÁRY MOTOROVÝCH VOZIDEL
|
Mezi nejčastější příčiny vzniku požáru u motorových vozidel patří bezesporu technické závady v motorovém prostoru. Převážně se vyskytují závady
způsobené netěsností palivové soustavy a poruchou (zkratem) na elektroinstalaci vozidla. Nelze však také opomenout požáry způsobené nedbalostí provozovatelů
vozidel, následkem laické opravy a zanedbání údržby vozidla. Samostatnou kapitolou tvoří požáry vzniklé úmyslným zapálením a následkem dopravních nehod.
Příčina požáru
|
2003
|
2004
|
Neobjasněno; v šetření
|
11
|
12
|
Úmyslné zapálení
|
10
|
15
|
Nedbalostní jednání
|
7
|
11
|
Topidla
|
0
|
1
|
Závady
|
172
|
141
|
Samovznícení
|
1
|
1
|
Manipulace s hořl. látk.
|
0
|
1
|
Dopravní nehoda
|
14
|
15
|
Mimořádné
|
0
|
1
|
Celkem |
215 |
198
|
|
Stále se zvyšující cena benzínu a nafty způsobuje rozšíření a oblibu vozidel s alternativním pohonem - stlačeným plynem (zemní plyn a
bioplyn = značení CNG) nebo zkapalněným plynem (propan-butan = značení LPG). Vlivem stárnutí materiálu přívodní hadičky dochází často k únikům plynu do
motorového prostoru nebo kabiny vozidla, kde následně dojde k iniciaci. Také laická instalace plynového zařízení může být závažným problémem, jenž mnohdy
vede k výbuchu plynu s následným požárem.
U vozidel s tímto alternativním pohonem je proto velice důležité dodržovat tyto bezpečnostní zásady:
- bezpečný a spolehlivý stav zařízení se ověřuje odborným posouzením (revizí) plynového zařízení ve lhůtách pro technické kontroly vozidel,
- těsnost plynového zařízení se ověřuje pěnotvorným prostředkem nebo detektorem,
- opravy a servis provádí jen odborná firma,
- plnění nádrže provádí jen plnicí stanice provozovaná oprávněnou firmou,
- je zakázáno provádět neodborné zásahy do plynového zařízení vozidla,
- je zakázáno používat zdroje zapálení (např. plamen, cigareta) v prostoru umístění plynového zařízení vozidla,
- při zjištění úniku plynu se okamžitě uzavřou uzavírací ventily na plynovém systému; zdroj úniku (netěsnost) odstraní odborná firma,
- vozidlo, na jehož zařízení byl zjištěn únik plynu, musí být odstaveno na bezpečném větraném místě venkovního prostoru vzdáleného nejméně 10m od
vstupů do podzemních prostor (kanalizace apod.),
- je zakázáno používat jiných zdrojů plynu (např. tlakové láhve) než pro tento účel schválených nádrží,
- je zakázáno čerpání plynu současně z několika zásobníků,
- je zakázáno jakékoliv přepouštění plynu do nádrže vozidla nebo její plnění jiným způsobem než prostřednictvím plnicí stanice provozované oprávněnou firmou,
- při plnění nádrže vozidla je zakázáno kouřit a používat jakékoliv zdroje zapálení,
- vypouštění plynu odpouštěcím ventilem se provádí jen v místě, kde je zajištěn jeho rozptyl a nehrozí jeho zapálení,
- tlaková nádoba (nádrž) se nesmí vystavit teplotě vyšší než 40°C,
- při delším odstavení vozidla je nutné uzavřít uzávěr na nádrži a zbytek plynu v potrubí spotřebovat provozem motoru až do stavu jeho samostatného odstavení,
- je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen.
|
S vývojem nových technologií jsou vozidla mladšího data výroby mnohem bezpečnější, ale i u nich může dojít k technické závadě s následným
vznikem požáru. Většina řídících a ovládacích prvků vozidel je řízena elektronicky a právě poškozená elektroinstalace má na svědomí množství požárů. V místech,
kde je kabeláž vystavena mechanickému namáhání nebo působení vysokých teplot, účinkům chemických látek a kyselin, dochází k porušení izolace vodičů a následnému
zkratu na el. instalaci.
Mnoho požárů vozidel je způsobeno i nedbalostí, ke které dochází při jejich opravách a údržbě. Karosářské opravy, svařování, broušení, nekončí vždy jen požárem
samotných vozidel, ale velice často i požárem objektů, garáží, dílen a rodinných domů. Méně obvyklé jsou požáry způsobené např. kouřením za jízdy, kdy může dojít
k zapadnutí nedopalku mezi čalounění vozidla; dále pak ponechávání plynových zapalovačů za oknem vozidla v letních měsících - na přímém slunci, může dojít k
přehřátí plynové náplně a k výbuchu zapalovače a k následnému požáru vozidla.
Požárům můžeme předcházet pokud budeme mít vozidlo v dobrém technickém stavu, čehož docílíme pravidelnou kontrolou a důkladnou údržbou.
Karosářské a jiné větší opravy bychom měli raději ponechat autorizovaným servisům a opravnám. Vyplatí se také chovat obezřetně i v interiéru vozidla - což se
týká kouření, transportu hořlavin, manipulace se zapalovači a otevřeným ohněm obecně.
Je výhodné mít vozidlo vybavené hasícím přístrojem uloženém na snadno přístupném místě (hasicí přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě
požáru nepoužitelný), který jsme sami technicky schopni použít. Z právních předpisů vyplývá povinnost vybavení hasicím přístrojem pro autobusy, sanitní vozidla
a vozidla taxislužby (u vozidel texislužby hasicím přístrojem schváleného typu s mrazuvzdornou náplní nejméně dva kilogramy, jehož provozuschopnost se prokáže plombou a
štítkem).
Zpracoval: por. Ing. Karel Fleischer
|
|
|